viernes, 9 de julio de 2010

Comics de Alan Moore Vs películas inspiradas en sus obras

Soy de los que valoran la obra, que creen que los artistas y creadores en la mayoría de los casos son unos engreídos megalómanos, que no hay que hacerles darles importancia a lo que digan, que están en un nivel por encima de los consumidores. No diré que Alan Moore sea uno de esos imbéciles con talento, pues entiendo que se haya desentendido de las respectivas versiones fílmicas de "V de Vendetta" y "Watchmen" pues todo cambio con la obra original es doloroso para el padre de esas dos criaturitas ya creciditas. Es más, creo que lo que tendría que hacerse en estos casos, dadas las libertades puestas por los productores y directores, lo que habría que cambiar es el título de los films y poner por ejemplo "V de Vengador" o "Who watch the Watchmen", así se entendería que a fin de cuentas es una adaptación, más o menos fiel. Pero eso no va suceder nunca, el nombre es la marca y es lo que vende.

Por citar un ejemplo parecido de lo que se tendría que haber hecho, tenemos la adaptación que se hizo del comic de "El castigador" con Dolph Lundgren en los 80's, el protagonista no llevaba ninguna calavera en la camiseta y la historia era bastante diferente del original, hasta el punto que lo único en común era los títulos que incluso en Espana llegó a llamarse "el vengador". En este caso, todo tenía un pase: no podías culparlos por las atrocidades que cometieron salvo por mantener el título original, no era más que otro Rambo o Charles Bronson musculado un poco más psicópata. Aún así, "El castigador" interpretado por la masa de músculos del "Ivan Drago" de "Rocky IV" es mucho más fiel al personaje original de papel y no a la acaramelada versión interpretada por Thomas Jane. Quizás este tipo de películas, comparándolo con el mundo de la música son versiones de la misma canción interpretadas por otro artista, eso si, con unas libertades a veces algo vergonzosas, cambiando demasiado la instrumentación y la letra, añadiendo partes, quitando otras, etc...

Otras películas basadas o inspiradas en obras de Alan Moore como "La liga de los hombres extraordinarios", aunque entretenida y efectista tiene poco que ver con las viñetas que le sirvieron de referencia por la simpleza de su argumento o "From Hell" que se hace algo aburrida siendo el cómic en blanco y negro y pasándose a color para la versión a celuloide perdiéndose así por completo la lúgubre ambientación. Las obras de Alan Moore son demasiado buenas para conseguir películas que igualen su calibre, es en libros o cómics más desaprovechados donde el celuloide puede superar al original, pero hasta la fecha, sólo Watchmen" y "V de Vendetta" , dejando a parte la inspiración original, se las puede valorar como grandes películas y "fieles" adaptaciones.

Pero lo que me da más rabia no es que los fans de Alan Moore hablen mal de las versiones de "V" o "Watchmen" para la gran pantalla, pues eso lo entiendo debido a su descerebrada admiración, lo que me revienta es que luego esos seguidores acérrimos se compran posters, figuritas o camisetas en Ebay o en su tienda de cómics más cercana haciendo referencia a los films; eso no es ser coherente. Yo al menos lo intento.

8 comentarios:

Dani dijo...

Alejandro, has dado en el clavo totalmente. Como fiel lector de Moore, siendo Watchmen el mejor comic que he leído nunca, creo que las adaptaciones de V de Vendetta y la referida Watchmen son espléndidas. Hombre, los comics son mejores, pero sin dudarlo las pelis también. Y recomiendo encarecidamente la animación "Los relatos del navío negro" extraída del comic e incluida en el dvd de la peli Watchmen.

PD.- ¿Qué me dices de los títulos iniciales de Watchment?, los primeros minutos....

Anónimo dijo...

;)

Alexandre Vaudeville dijo...

Grácias, Dani, por tu cumplido!
Desconocía tu afición por estos clásicos! El éxito de Watchmen como cómic es debido a que para mi es mucho más que una obra de entretenimiento; la historia es MUY buena, los personajes son profundos y cambian con el tiempo, hay misterio, acción, psicología, filosofía, giros argumentales inesperados, flashbacks y todo bien estructurado, también nos podríamos detener en los detalles gráficos que también son bastante especiales por su toque vintage o artesanal pero ahí ya no me meto.

Los títulos iniciales son una gozada, es como un cómic animándose dentro de un videoclip o al revés, no se, es curioso que se consiga resumir o explicar tanto sobre los "minutemen" con tan solo imágenes.. Y además es cachondeo, jaja!
Los títulos de crédito son un pequeño ejemplo de los elementos que añadieron en la película que no estaban en el original y que mejoraban el producto final!!!

Los relatos del Navío negro, como extra, me gustaron y me aterrorizaron porque ya no me acordaba del final, pero nunca le acabé de encontrar el significado de incluirlo dentro de la trama y haberlo puesto dentro de la película habría sido un fracaso sonado. Creo que eso de 2 cómics al precio de uno, no fue más que un caprichito, un homenaje de Moore hacía ese tipo de historias, no se, no soy tan fan, jaja!

Wizzo the Green Cat dijo...

Molt bona entrada, sí senyor! Jo també crec que Watchmen és una bona película i una notable adaptació del cómic (al menys es nota la voluntat per ser fidel i s'ha de dir que el tal Snyder o com s'escrigui s'hi ha esforçat per no ser apadregat pels fidels moorians). Ara bé, Vendetta personalment em va semblar en massa "hollywoodiense", sobretot pel final... que és un wtf en tota regla. Quant a Fromm Hell i la Liga hem sembles ambdúes un bodrio com una casa, la primera perquè es passen l'argument pel forro i la segona... bé, no cal ni dir perquè (espero que en Connery pagui pel que ha fet, ja que si vols fer una peli "entretinguda" tingues la decencia de no robar el nom d'una gran obra).

No obstant, insisteix-ho amb el tema de sempre: si el Sr. Alan Moore no vol que les SEVES obres es vegin a la gran pantalla, crec que s'ha de respectar la seva voluntat. Com tu dius, és tan fàcil com cambiar el títol o deixant BEN clar que es tracta d'una adaptació en la qual l'autor de l'original no ha volgut tenir-hi res a veure (vaig llegir a algun lloc que fins i tot en alguns països es veia el nom d'Alan Moore als pósters i demés, cosa que ell va demanar clarament que no ho fessin, encara que fos per dir que era una adaptació de la seva obra). Jo sóc el primer que defenso una adaptació si d'aquesta manera aconseguim que més gent llegeixi còmics, però mai ho faria en contra de la voluntat del seu creador i entenc perfectament perquè no vol donar el salt a la gran pantalla. Ni és el seu medi ni desitja la fama i el tipus de fans que això comporta.

Tot i això, donat que el mal ja está fet, respecto la versió cinematogràfica de Watchmen però li posaria un 8 com a molt, ja que al cap i a la fi es tracta d'una idea ROBADA i un atemptat contra la voluntat d'un geni.

Xavi dictum.

Wizzo the Green Cat dijo...

cagundena! se m'ha borrat el comentari (i mira que m'havia quedat a gust) ¬¬

Hauré de fer un resum...

Primer de tot: molt bona entrada, sí senyor!

En segon lloc: la millor de les adaptacions sens dubte és Watchmen, al menys es nota la voluntat del tal Snyder per ser el més fidel possible a l'estètica del còmic i no morir apadregat pels fanàtics moorians (l'argument, tenint en compte que fa un final al seu gust no diria que l'ha respectat gaire, tot i que la majoria de diàlegs són clavats al còmic i això s'agraeïx). Vendetta massa hollywodiense pel meu gust (el final es un WTF en tota regla). A From hell es passen l'argument pel forro de l'escrot i la Liga és un simple robatori d'un títol per fer un entreteniment de baixa qualitat, crec jo.

Finalment: com sempre dic, el que hem sembla més greu d'aquestes adaptacions és l'atemptat contra la voluntat de l'autor i creador d'aquestes, el qual ha deixat molt clar que ni vol veure les seves obres a la gran pantalla ni molt menys que hi surti el seu nom en aquestes (i si no m'equivoco vaig llegir que en alguns pòsters promocionals d'alguns països apareixia el nom del Sr. Moore). És per això que com a molt li posaria a Watchmen un 8 sobre 10 i gràcies, donat que no deixa de ser un ROBATORI d'una gran trama i uns magnífics personatges. Opino que s'ha de respectar que l'autor no vulgui aparèixer en un medi que no és el seu, donat que ni la fama ni el tipus de fans que comporta són els que ell deu desitjar (i com tu dius ni ha prou en canviar el títol o deixar clar que es tracta d'una adaptació on l'autor de l'original no hi ha tingut RES a veure). Però el mal ja està fet i reconec que vaig disfrutar veient Watchmen i es nota que hi ha un treball important al darrere i bona fe (quant a les altres haig de dir que no van cumplir amb les meves expectatives com a espectador ni molt menys com a "fan" de Moore).

Esperem que ara no em borrin el comentari ;)

Salut i força al embut!

Wizzo the Green Cat dijo...

Ai coi, al final han sortit els dos comentaris xD

et deixo que en borris un dels dos o fins i tot els dos ;)

bon cap de setmana!

P.D: quins còmics t'has llegit d'en Moore?

Alexandre Vaudeville dijo...

Blogger es mica retardadet, no s'ha borrat cap comentari, crec, el que passa es que triga en publicarlos "definitivament". Estic d'acord amb tú, pero tingues en compte que els productors han comprat "money, money" els drets per fer una peli, lo que haurien de ser més honestos i no fer la pirula posant el nom del respectable Sr. Moore si ell no vol estar ni cobrar, que es lo més important i que sempre ell ha provat de deixar clar!!!
Si, Watchmen, un 8 está bé. Tampoc li podries posar més si l'autor no hi ficava mà, crec jo...
Aquest tipu d'histories per a no obviar diàlegs importants s'haurien de fer en dos pelis o en tres i no reduir-ho en una, que es fotut.
Merci, pel teu comentari sincer i contundent, no m'esperava menys de tú!!!

Alexandre Vaudeville dijo...

Deixo els dos comentaris, que més dona! Doncs Miracle Men (in English) que es mooolt bo. I tinc pendent "From Hell" pero el vaig començar i vaig veure un troç de la peli fins que la vaig treure. I "la liga de los hombres extraordinarios" primer la peli (menjant crispetes) i després el cómic.
També he lleguit un bon troç de Constantine.
Ah, i Miracle Men, que es una obra molt oblidada pero que es també de lo "milloret". Poc a poquet, m'actualitzaré..
;)